maandag 20 mei 2013

Edgerank scoren met leed

Toen ik op Facebook voor de derde keer dezelfde foto (afbeelding hiernaast) voorbij zag komen, van drie verschillende Facebook-pagina's, was voor mij de irritatiegrens bereikt.

Niet zozeer om de foto meerdere keren te zien of omdat mensen kaarsjes branden op Facebook, maar om bijschriften als "deel aub RESPECT en heel veel sterkte voor Iris en verdere familie vrienden en bekenden".
Ik plaatste een bericht op mijn eigen tijdlijn (afbeelding hiernaast) en had de hoop dat mensen zouden begrijpen waarom ik mij irriteerde.

Een aantal mensen begreep precies wat ik bedoelde, maar mijn post viel helaas niet bij iedereen in goede aarde.

Deel aub RESPECT = Deel aub en verhoog mijn Edgerank

Dat is eigenlijk de kern van mijn verhaal.

Veel gebruikers van Facebook weten niet wat er achter de schermen gebeurt wanneer men iets deelt of een duimpje geeft. Door iets te delen of een duimpje te geven verhoog je de Edgerank van een persoonlijke- of Facebook-pagina, waar de informatie op is geplaatst.

Ik erger me groen en geel aan beheerders van Facebook-pagina's, die bewust en op een goedkope (niet originele) wijze hun Edgerank proberen te verhogen met het leed van een ander!

Heldere uitleg over Facebook Scam, Edgerank en wat er met jouw duimpjes en deelacties gebeurt kun je ook lezen in een goed artikel van Mariska Lokker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten